torsdag 19 februari 2009

La Dolce Vita


Jösses vad slö jag är på att ta mig i kragen och gå ner i källaren (där vi har datorn). det är så fruktansvärt kallt här så här års.

Just nu är det fruktansvärt mycket schlager. K-Rauta är en av huvudsponsorerna för melodifestivalen. Jo, det är faktiskt sant. Alla anstälda går nu dessutom med en melodifestival-pin. Men tror ni att detta räcker för att kunder ska lägga märke till denna presigefyllda roll K-Rauta spelar i kultursverige. Svar nej. Musiken som nu spelas ur våra högtalare är schalger, och enbart schlager. Och inte nog med det, jag skulle tippa på att det inte är mer än en slinga på 10 låtar som spelas OM OCH OM IGEN. Först roades jag av detta. man blir ju så check och glad av schlager och man kan ju liksom inte låda bli att le och sjunga med. Men när schlagern vägrar försvinna ur mitt huvud då min arbetsdag är slut blir jag rädd. Tyskarna kallar det "Ohrworm". Världens bästa ord för vad vi svenskar kallar "jag har en låt på hjärnan". Tyskarna säger kort och gott "öronmask".
För några dagar sedan hade vi strömavbrott på jobbet. Det blev kolsvart i hela huset, telefonerna dog men musiken tystnade. Ljuvligt och spännande. Det är på K-Rauta det händer. Drama, drama indead! Det var bara den lilla detaljen att musiken tystnade (i ljuvliga 20 minuter) mitt i La Dolce Vita med after dark. Det kallar jag ohrworm!
Och ja, det är vi som har det mindre bra reklamen emd tvillingarna: men det går att göra!

Inga kommentarer: